Ἡ φωτὸγραφία δὲν εἶναι μοντάζ! Ὁ Κυριάκος Μητσοτάκης… θαυμάζει ἕνα ἔργο τέχνης ποὺ στοὺς «ἀμύητους» θυμίζει καρέκλα καφενείου.
Σὲ αὐτὴ τὴ φωτογραφία ποὺ ἐλήφθη ἀπὸ τὴν ἐπίσκεψη τοῦ Κυριάκου Μητσοτάκη στὸ Μουσεῖο Σύγχρονης Τέχνης συμπυκνώνεται τὸ ἑλληνικὸ πρόβλημα. Ὁ πρωθυπουργὸς κοιτάζει προσεκτικὰ μία διαλυμένη ψάθινη καρέκλα καὶ ὁ κύριος δίπλα του, τοῦ ἐξηγεῖ τὶ ἀκριβῶς βλέπει! Ἀπὸ κοντὰ ἡ ὑπουργὸς Πολιτισμοῦ Λίνα Μενδώνη καὶ ἡ ὑφυπουργὸς Ἐργασίας Δόμνα Μιχαηλίδου.
Ἐμεῖς οἱ ἀφελεῖς βλέποντας τὴ ρημαδιασμένη καρέκλα θὰ νομίζαμε ὅτι τὴν πέταξε τὸ καφενεῖο τῆς γειτονιᾶς ἐπειδὴ ἔσπασε ὅταν ἔκατσε πάνω τῆς ὁ κὺρ Μῆτσος, ποὺ χώρισε μὲ τὴ γυναῖκα του καὶ τρώει μόνο ἀπέξω καὶ πῆρε βάρος ὁ κακομοίρης… Ὅμως, δὲν φταίει ὁ κὺρ Μῆτσος. Εἶναι ἔργο τέχνης ἡ καρέκλα, μοντέρνας τέχνης γάρ!
Ἐξερευνώντας τὴν τρύπια κάλτσα, ποὺ εἶναι στὴν πραγματικότητα ἡ μοντέρνα τέχνη, ἀξίζει νὰ διαβάσετε τὸ μνημειῶδες ἄρθρο τῆς ἐφημερίδας «Independent»* γιὰ τὸ πὼς ἡ CIA «γέννησε» το
καλλιτεχνικὸ κίνημα ποῦ θαυμάζει σχεδὸν σύσσωμη ἡ «ἐλὶτ» τῆς χώρας μας.«Ἐπὶ δεκαετίες στοὺς κύκλους τῆς τέχνης ἦταν εἴτε φήμη εἴτε ἀστεῖο, ἀλλὰ τώρα ἐπιβεβαιώνεται ὡς γεγονός.ΗCIA χρησιμοποίησε τὴν ἀμερικανικὴ σύγχρονη τέχνη -συμπεριλαμβανομένων τῶν ἔργων τέτόιων καλλιτεχνῶν, ὅπως ὁ Τζάκσον Πόλοκ, ὁ Ρόμπερτ Μάδεργουελ, ὁ Βίλεμ ντὲ Κούνινγκ καὶ ὁ Μαρκ Ρόθκο- ὡς ὅπλο στὸν Ψυχρὸ Πόλεμο. Ἡ CIA ἔδρασε σαν… ἀναγεννησιακὸς πρίγκιπας· μὲ τὴ διαφορὰ ὅτι τὸ ἔκανε κρυφά. Ἐνίσχυσε καὶ προώθησε τὴν ἀμερικανικὴ ἀφηρημένη εξπρεσιονιστικὴ ζωγραφικὴ σὲ ὅλο τὸν κόσμο περισσότερο ἀπὸ 20 χρόνια. Αὐτὴ ἦταν μία περίοδος στὴ δεκαετία τοῦ 1950 καὶ τὴ δεκαετία τοῦ 1960, ὅταν ἡ μεγάλη πλειονότητα τῶν Ἀμερικανῶν ἀντιπαθοῦσε ἤ ἀκόμα καὶ περιφρονοῦσε τὴ σύγχρονη τέχνη. Ὁ πρόεδρος Τρούμαν συνόψισε τὴ λαϊκὴ ἄποψη ὅταν εἶπε “αν αὐτὴ εἶναι τέχνη, τότε ἐγὼ εἶμαι Χόττεντοτ”**. Ὅσο γιὰ τοὺς ἴδιους τοὺς καλλιτέχνες, πολλοὶ ἀπὸ αὐτοὺς ἦταν πρώην κομμουνιστές».
Ἡ συνέχεια αύριο…
* Δημοσιεύτηκε στὶς 21/10/1995, τὸ ὑπογράφει ἡ FrancesStonor Saunders καὶ βρίσκεται στὴν ἠλεκτρονικὴ διεύθυνση http://www.independent.co.uk/news/world/modern-art-was-cia-weapon-1578808.html.
** Χόττεντοτ: ἔτσι ἀποκαλοῦσαν μὲ ὑποτιμητικὸ τρόπο οἱ Βρετανοὶ καὶ οἱ Ὁλλανδοὶ ἀποικιοκράτες τοὺς Χόι Χόι, τὰ μέλη μίας νομαδικῆς φυλῆς τῆς Νοτιοδυτικῆς Ἀφρικῆς – κάτι ἀντίστοιχο μὲ τὴ δικὴ μᾶς ἀρνητικὴ χρήση τῆς ὀνομασίας τῆς φυλῆς Μάο Μάο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου