Σελίδες

Τρίτη, Δεκεμβρίου 12, 2017

Ἑορταστικαί εἰκαστικαί τέχναι


Ὁ Αϊ-Βασίλης, ἄν δεῖ τίς φωτό, θά παρατήσει τό ἕλκηθρο καί θά ἀποδράσει ἀπό τήν  Ἑλλάδα μέ διαστημόπλοιο!

Στη φωτό Νο 2 βλέπουμε μία γκανιάν ὑποψηφιότητα χρυσοῦ βατόμουρου γιά τό 2017. Ἀναμφίβολα εἶναι ἕνα… μή δέντρο, μία ἄρνηση χριστουγεννιάτικου δέντρου, που στήθηκε στήν κεντρική πλατεία τῶν Ἰωαννίνων. Το ἀπαίσιον τῆς ὄψεώς του δέν εἶναι τυχαῖο. Ὅπως τά περισσότερα δύσμορφα καί ἀπάνθρωπα κατασκευάσματα, εἶναι τέκνο τῆς σοβιετικῆς «τέχνης». Πηγή τῆς ἐμπνεύσεώς του εἶναι ὁ πύργος τοῦ Τατλίν (φωτό Νο1), ἕνας λενινοκρουσμένος πύργος τῆς Βαβέλ, πού σχεδιάστηκε (1919-1920) ἀπό τόν Σοβιετικό ἀρχιτέκτονα Βλαντιμίρ Τατλίν, ἀλλά δέν χτίστηκε ποτέ. Στόχος τοῦ Τατλίν ἦταν νά στεγάσει τά κεντρικά τῆς Κομιντέρν (ἡ Τρίτη Διεθνής). Τήν μπλαμούτσα μέ τά μαδέρια τήν ἔφτιαξαν φοιτητές τῆς Σχολῆς Καλῶν Τεχνῶν τοῦ Πανεπιστημίου τῶν Ἰωαννίνων ὑπό τίς ὁδηγίες καί τήν ἐπίβλεψη καθηγητοῦ τούς.


Ὁ πτερωτός στηλίτης ερυθροδαίμων τῆς
φωτό Νο 3 καραδοκεῖ στήν εἴσοδο τῆς πόλης τοῦ Παλαιοῦ Φαλήρου, κάπου ἀνάμεσα στίς Ἐκκλησίες τῆς Ἁγίας Σκέπης καί τοῦ Ἁγίου Γεωργίου. Οἱ ἀμέριμνοι ὁδηγοί ἀναμένεται νά κοψοχολιαστοῦν ἀπό τό διαβολικό θέαμα στήν παλαιά λεωφόρο Ποσειδῶνος. Καθώς ἀναφέρθηκε σέ δημοσιεύματα τοῦ τοπικοῦ Τύπου, τό γλυπτό ὀνομάζεται PHYLAX καί ἀναπαριστᾶ καί συμβολίζει τόν... Φύλακα – Ἄγγελο τῆς πόλης.

Ἡ πρώτη ἐντύπωση τοῦ γλυπτοῦ, ὅπως τήν ἀποκόμισε ὁ ειλικρινώς ὑμέτερος, ἀπό τό χτυπητό γυαλιστερό κόκκινο στό ὁποῖο εἶναι εμβαπτισμένο τό ὄν μέ τά φτερά καί τό ἄμορφο κεφάλι (θυμίζει καί λίγο πουλερικό πού καρατομήθηκε), δέν παραπέμπει σέ ἄγγελο πού κάνει καριέρα στόν παράδεισο, ἀλλά σέ πρώην ἄγγελο πού συνέχισε τή σταδιοδρομία του στήν κόλαση ἔπειτα ἀπό δελεαστική πρόταση τοῦ πεπτωκότος διασήμου συναδέλφου του. Περί ὀρέξεως, κολοκυθόπιτα θά ἔλεγε κάποιος.

Τά ζητήματα αἰσθητικῆς εἶναι ἀμιγῶς προσωπικά. Ἡ ὕπαρξη αἰσθητικῆς διαχέεται στήν πόλη σέ περιόδους ἀκμῆς καί ἡ ἀνυπαρξία της πλήττει κατακέφαλα τό κοινό σέ περιόδους παρακμῆς.

Μπορεῖ καί τό γλυπτό αὐτό νά εἶναι ἀγγελικό καί ὡραῖο κι ἐγώ ὁ καχύποπτος νά μήν τό βλέπω καί νά ἀντιμετωπίζω αὐτό τό γλυπτό σάν ἀπόδοση φόρου τιμῆς στόν διάβολο αὐτοπροσώπως. Μπορεῖ…

2 σχόλια:

  1. Πράγματι το τό γλυπτό PHYLAX, όπως φαίνεται στη φωτογραφία είναι εμποτισμένο από θράσος και όχι το αληθινό θάρρος του καλλιτέχνη. Αυτό το στοιχείο του θράσους και της βίας έχει απήχηση στις ημέρες μας ωσάν να έλλειψαν τα αυθεντικά αριστουργήματα, ωσάν η εποχή μας να θέλει να βραβεύσει οτιδήποτε ακραίο.. Πρόσφατα, επί παραδείγματι βραβεύτηκε με το βραβείο Θεάτρου στην Ευρώπη ο Παπαϊωάννου Δημήτρης (http://www.dimitrispapaioannou.com/gr/), με το έργο του να ακροβατεί ανάμεσα στη γύμνια και την Τέχνη..

    Στο ιστολόγιό σας γενικά καταθέτετε ενδιαφέρουσες απόψεις από έναν σκεπτόμενο άνθρωπο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος12/27/2017 11:08 π.μ.

    Όλα αυτά τα εκτρώματα έχουν ένα κοινό. Όλα εμπεριέχουν ένα ισχυρό μεταφυσικό συμβολισμό, που παραπέμπουν ή σε καθαρή σατανολατρεία (κόκκινος φύλαξτης παραλιακής ή το ¨μνημείο¨ για τους πεσόντες ,και καλά, αεροπους έν οίδη εκπεσώντος ¨άγγελου¨με μαύρες οξύαιχμες φτερούγες νυκτερίδας σε στροβιλώδη πτώση). Η σε περιόδους κοινωνικού κατακερματισμού των ανθρώπινων κοινωνιών με έντονο το στοιχείο της ηθικής αποσύνθεσης (Τα παραπάνω δύο πονήματα μοιάζουν καταπληκτικά με το κτίριο του ευρωπ. συμβούλίου στο Στρασβούργο και αυτό με την σειρά του με τον γνωστό αναγεννησιακό πίνακα του πύργου της Βαβέλ). Τυχαίο?? Δεν νομίζω.

    Άγγελος Πρωτοστάτης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή