Σωτήρια καινοτομία στὴν Γαλλία: ἰδιωτικὰ αὐτοκίνητα μὲ ραντάρ καὶ κάμερες καταγράφουν παραβάσεις καὶ τὶς μεταδίδουν αὐτόματα στὴν Ἀστυνομία.
Ἡ Ἑλλάδα κάθε χρόνο χάνει περίπου 650 ἄτομα σὲ τροχαῖα δυστυχήματα. Οἱ
σοβαροὶ τραυματισμοὶ εἶναι χιλιάδες καὶ δεκάδες χιλιάδες οἱ ζωὲς ποὺ
καταστρέφονται ἀπὸ τὴ ζούγκλα ποὺ ἐπικρατεῖ στὴν ἄσφαλτο. Ἡ Τροχαία ἔχει
ἀποδείξει ὅτι δὲν μπορεῖ νὰ ἐπιβάλῃ τὸν νόμο στὶς ἐθνικὲς ὁδοὺς, τὶς λεωφόρους
καὶ τὰ δρομάκια τῶν πόλεων. Τὰ αἴτια τῆς ἀνιμπόριας της εἶναι πολλὰ καὶ δὲν
εἶναι τοῦ παρόντος νὰ τὰ ἀναλύσουμε. Αὐτὸ ποὺ μπορεῖ νὰ γίνῃ ἄμεσα εἶναι νὰ
ἐμπλακοῦν ἰδιῶτες ὁδηγοὶ στὴν καταγραφή τροχαίων παραβάσεων, ὅπως γίνεται στὴν
Γαλλία.
Τὸ ὄνομα τοῦ κυρίου προγράμματος εἶναι “Dexter” (Dispositif externalisé) — δηλαδὴ τὸ ἐξωτερικευμένο σύστημα
ραντάρ μὲ χρήση ἰδιωτῶν. Στόχος τοῦ “Dexter” εἶναι νὰ ἀποδεσμευθῇ ἡ Ἀστυνομία
ἀπὸ τὶς διαδικασίες ἐλέγχου τῆς ταχύτητας, ὥστε νὰ ἐπικεντρωθῇ σὲ πιὸ σοβαρὲς
ὑποθέσεις (ὁδήγηση ὑπὸ τὴν ἐπήρεία ἀλκοόλ, ναρκωτικῶν κ.λπ.).
Τὰ ὀχήματα εἶναι banalisés, δηλαδὴ χωρὶς ἐμφανῆ διακριτικά. Φαίνονται σὰν κοινὰ αὐτοκίνητα. Φέρουν πάνω τους κάμερες καὶ ραντάρ τελευταίας τεχνολογίας. Αὐτὰ τοποθετοῦνται στὸ μπροστινὸ μέρος τοῦ αὐτοκινήτου. Ἐλέγχουν ταυτόχρονα πολλὲς λωρίδες καὶ πολλὰ ὀχήματα. Μόλις ἀνιχνευθῇ παράβαση, τὸ σύστημα...
...φωτογραφίζει (χωρὶς χρήση φλας) τὸ ὄχημα καὶ «διαβάζει» τὴν πινακίδα. Τὰ δεδομένα (φωτογραφία, ὥρα, τοποθεσία GPS, ταχύτητα) ἀποστέλλονται αὐτόματα καὶ κρυπτογραφημένα στὸ Ἐθνικὸ Κέντρο Ἐπεξεργασίας Παραβάσεων. Ὁ ὁδηγὸς τοῦ αὐτοκινήτου-ραντάρ δὲν μαθαίνει τίποτα· οὔτε ἂν βεβαιώθηκε παράβαση οὔτε τὰ στοιχεῖα τοῦ παραβάτη. Γιὰ νὰ βεβαιωθῇ ἡ παράβαση ἄνθρωπος (ὑπάλληλος τοῦ κέντρου ἐπεξεργασίας παραβάσεων) ἐλέγχει τὸ ὑλικό.Δηλαδὴ, στὴν πράξη τὸ αὐτοκίνητο-ραντάρ δὲν μοιράζεται τὶς πληροφορίες
του μὲ τὸν ὁδηγὸ ποὺ κάθεται μέσα· ἐκεῖνος ἁπλῶς ὁδηγεῖ στὴ διαδρομὴ ποὺ τοῦ
ἔχει ὁρισθῇ, καὶ τὸ σύστημα κάνει ὅλη τὴν ἀνίχνευση καὶ ἀποστολὴ στὸ κέντρο.
Ὁ ἰδιώτης ὁδηγὸς τοῦ αὐτοκινήτου ραντάρ δὲν ἐπιλέγει δρομολόγια. Ἡ
διαδρομὴ καὶ οἱ ὧρες λειτουργίας τοῦ αὐτοκινήτου ραντάρ ὁρίζονται ἀπὸ τὶς
ἀστυνομικὲς ἀρχὲς ἢ τοὺς δημάρχους κάθε περιοχῆς καλύψεως.
Ἡ ἀμοιβὴ τῶν ὁδηγῶν ἢ τῶν ἐταιρειῶν τους δὲν ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὸν ἀριθμὸ
τῶν παραβάσεων ποὺ βεβαιώνονται, ἀλλὰ ἀπὸ τὰ χιλιόμετρα ποὺ διανύουν τὰ
αὐτοκίνητα ραντάρ – κι αὐτὸ ἔχει προσυμφωνηθεῖ μὲ τὶς ἀρχές. Οἱ παραβάσεις ποὺ
βεβαιώνονται μὲ αὐτὸ τὸ σύστημα συνήθως εἶναι: Ὑπέρβαση ὁρίου ταχύτητος, κυκλοφορία
σὲ ἀπαγορευμένες λωρίδες καὶ παράνομη χρῆση λωρίδας, ἡ μὴ τήρηση τῶν ἀποστάσεων
καὶ ἡ παραβίαση κόκκινου σηματοδότη.
Αὐτὸ δὲν θὰ ἔπρεπε νὰ γίνῃ καὶ στὴν Ἑλλάδα; Πόσες ζωὲς θὰ σωθοῦν καὶ
πόσα ἔξοδα (ὑγιειονομικῆς περίθαλψης κ.ἄ.) θὰ γλιτώσουν οἱ φορολογούμενοι ἀπὸ
τὴν ἀποφυγὴ τροχαίων ἀτυχημάτων;

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου