«Ύπατο μέλημα, όμως, της ελληνικής πολιτικής πρέπει να είναι η παιδεία του ελληνικού λαού, κατ' εξοχήν αποφασιστική, αν είναι ορθά προγραμματισμένη, για την περίσωση μακροπρόθεσμα του Ελληνισμού. Και θα είναι ορθά προγραμματισμένη η παιδεία του ελληνικού λαού, αν δεν παρασυρθεί από άμετρη επιδίωξη του λεγόμενου εκσυγχρονισμού, αλλά, ταυτόχρονα προς την έλλογη επιδίωξη του εκσυγχρονισμού, παραμείνει στραμμένη προς την άφθιτη πηγή της αυθεντικής ανθρωπιστικής γραμματείας, δηλαδή της ελληνικής αρχαιόθεν πνευματικής κληρονομιάς. [...] Παλλάδιο επίσης, πολύτιμο κατ' εξοχήν για την επιβίωση του Ελληνισμού, είναι η ελληνική γλώσσα, η πνευματικώτερη γλώσσα της ανθρωπότητας». Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος, «Ελληνικά – Θέματα Ιστορίας και Πολιτισμού», εκδόσεις Παπαζήση, σελ. 50-51
Τα παραπάνω είναι τμήμα από πανηγυρικό λόγο που εκφωνήθηκε στις 24 Μαρτίου 1993 για να τιμήσει και να υπενθυμίσει το θαύμα της Εθνεγερσίας του 1821. Ο συντάκτης του κειμένου είναι ο (τότε) πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών, ο φιλόσοφος και δάσκαλος Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος. Με τις σοφά επιλεγμένες λέξεις του, ο σπουδαίος ακαδημαϊκός προσέφερε σ' όλους εμάς το αμφίστομο ξίφος που χρειαζόμαστε για να κόψουμε το γόρδιο δεσμό της πνευματικής, ηθικής και οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα και το έθνος ολόκληρο. Οι δυο κόψεις αυτού του σπαθιού είναι η Παιδεία και η Γλώσσα. Τα αληθινά μεγάλα ζητήματα για την επιβίωση του Ελληνισμού, που οι περισσότεροι εκ των πολιτευτών υποτίμησαν συστηματικά – όσο έπρεπε δηλαδή για να μας δείξουν το ανύπαρκτο εύρος της εθνικής ευαισθησίας και καλλιέργειάς τους. Τους λείπει Παιδεία, αγνοούν τη γλώσσα μας και ως ήταν αναμενόμενο δεν ασχολήθηκαν. Μόνο ψελλίσματα για περικοπές που... «δεν θα κάνουν», αλλά τελικά θα κάνουν επειδή «δεν γίνεται αλλιώς» είχαν εγγράψει στην κασέτα της προεκλογικής κενολογίας τους οι άχρωμοι πολλοί της αφόρητης ανίας. Θέματα μεγάλα, απαιτητικά, σύνθετα και χρήζοντα γενναίας αντιμετώπισης δεν τόλμησαν ν' αγγίξουν. Όπως δεν τόλμησαν ν' ακουμπήσουν πάνω στην χαίνουσα πληγή του αφελληνισμού, που έχουν ανοίξει στα σωθικά της χώρας οι «εκσυγχρονιστές» των Ιμίων και του Οτσαλάν και τα ελληνόφωνα αλαλάζοντα κύμβαλα της λέσχης Μπίλντερμπεργκ.
«Δικαίοις και αδίκοις»
Δεκάδες συζητήσεις επί συζητήσεων και αναλύσεις επί των διαλύσεων των κομματικών σχηματισμών και δεν βρέθηκε ένας δημοσιογράφος να στρέψει τα φώτα της τηλεοπτικής κάμερας πάνω στο μελανό χάσμα που άφησε πίσω της μια ανερμάτιστη κομματάρχισσα που ενώ αποφάσιζε για το εκπαιδευτικό σύστημα των Ελλήνων, δεν ήξερε τα στοιχειώδη ελληνικά και... τσαμπούναγε μπαλαφάρες όπως τα «δυσθεόρατο χρέος» και το αμίμητο «επί δικαίοις και αδίκοις». Σε γενικές γραμμές, οι πολιτικές δυνάμεις που ευαγγελίζοντα δραστικές αλλαγές στο γκρίζο ελλαδικό τοπίο επικεντρώνουν τις προσπάθειές τους στο να πείσουν τους δύσπιστους ψηφοφόρους ότι ο όλεθρος των Μνημονίων θα λάβει τέλος όταν θα έρθουν εκείνοι στα πράγματα ή όταν η ισχύς τους αυξηθεί μέσω της ενίσχυσης των ποσοστών τους. Κι ο Αντώνης Σαμαράς, που μίλησε για επανελλήνιση της Παιδείας, όταν έγινε πρωθυπουργός λησμόνησε να επαναφέρει τη λέξη «Εθνικής» στον τίτλο του πολύπαθου υπουργείου.
Σκοταδισμός – ραγιαδισμός
Η πικρή αλήθεια είναι ότι ο σκλάβος θα παραμένει σκλάβος για όσο διάστημα δεν μπορεί να διακρίνει την ελευθερία από την υποτέλεια. Ο ραγιαδισμός και η εθελοδουλεία είναι πνευματικές αλυσίδες που δεν μπορούν να σπάσουν από έναν πανίσχυρο και πεφωτισμένο αφέντη, που θα οδηγήσει τα πλήθη στη Γη της Επαγγελίας. Οι Έλληνες, επί περίπου μισή χιλιετία έζησαν μέσα στο ζόφο του οθωμανικού τάφου (που κάποιοι παρουσιάζουν ως ιδανικό ενδιαίτημα). Μέσα στο δυσώδες περιβάλλον της οθωμανικής σαρκοφάγου αναπτύχθηκαν τα σαπρόφυτα του ρουσφετιού και του μπαξισιού. Από εκεί μας έβγαλαν τα δοξασμένα άρματα των αγωνιστών. Η Παλιγγενεσία, το θαύμα του 1821, ήταν η αρχή της αδιάκοπης Επανάστασης, που οφείλουν να επιδιώκουν οι Έλληνες. Με τα όπλα έγινε η πρώτη ρωγμή στις βαριές αλυσίδες της σκλαβιάς. Η πλήρης διάρρηξή τους, ωστόσο, μπορεί να κατορθωθεί μόνο με την Παιδεία και την υπεράσπιση της σπουδαιότερης κληρονομιάς που αξιωθήκαμε ως άνθρωποι: της γλώσσας.
Ανάγκα θεοί πείθονται
Η αναμέτρηση με τα προβλήματα μπορεί να αναβάλλεται, αλλά κάποια στιγμή καθίσταται αναπόφευκτη. Είτε το θέλουμε είτε όχι θα υποχρεωθούμε να αποδεχτούμε τον ιστορικό ρόλο που μας αναλογεί ή να τον αποποιηθούμε. Η απάντηση σε κάθε δίλημμα και πρόκληση δεν μπορεί να γίνει με τη μορφή του τζόγου, της ζαριάς. Προϋποθέτει γνώση. Γνώση δίχως Παιδεία και Γλώσσα δεν υπάρχει. Ούτε η έννοια Ελλάς υπάρχει χωρίς αυτά τα προαπαιτούμενα...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου